In een woning aan de Ombilinstraat in Oost is vanmiddag een explosie geweest, waarna kort brand uitbrak. Vierentwintig appartementen zijn ontruimd, veel bewoners slapen vannacht bij familie en vrienden. De politie bevestigt dat de explosie is ontstaan door menselijk toedoen, en is op zoek naar twee jongens van rond de 14 jaar.
De twee minderjarige verdachten zouden gevlucht zijn op een fatbike. Een van hen droeg een helm en een zwarte jas. De ander droeg een spijkerbroek en een roze jas. De politie roept mensen met tips op zich te melden.
Na de explosie zijn vier mensen door ambulancepersoneel nagekeken op het inademen van rook, maar zij hoefden niet mee naar het ziekenhuis. Hulpdiensten waren tot laat bezig met onderzoeken of het pand veilig genoeg is voor de bewoners om terug te keren. Op foto’s zijn onder meer scheuren in de muren van het gebouw te zien.
Een woordvoerder van woningcorporatie Eigen Haard, die de verhuurder is van de woningen, geeft aan dat de meeste mensen alvast een slaapplek hebben kunnen regelen bij familie of vrienden. Voor de mensen die dat niet lukt, regelt Eigen Haard in samenwerking met de gemeente een hotel.
De eerste melding van de brand kwam vanmiddag om 17.28 uur binnen, en al snel werd opgeschaald naar een middelbrand. Daar kwamen de hulpdiensten massaal op af. Enkele minuten later werd weer opgeschaald, naar een grote brand. Op foto’s is te zien dat de portiek van de woning behoorlijk beschadigd is.