Flinke overlast daklozen in Gijsbrecht van Aemstelpark: ontlasting, drugs en masturbatie

Bij de gemeente zijn afgelopen jaar maar liefst 69 meldingen binnengekomen van structurele overlast in het Gijsbrecht van Aemstelpark in Zuid. Daklozen slapen in tenten in de bosjes, waar ze publiekelijk drugs gebruiken en soms in het openbaar masturberen. Dat schrijft de gemeente in een antwoord op vragen van JA21-raadslid Naomi Italiaander. 

Burgemeester Halsema zegt ervan op de hoogte te zijn dat er tenten in het park in Buitenveldert staan. In en rondom het park slapen er volgens haar vaker dak- en thuislozen in portieken, tenten en hutten. Daarbij wordt er gemeld dat ze in het openbaar ontlasten en drugs gebruiken. In totaal zijn er drie meldingen gedaan van openbare seksuele handelingen in het park.

Afgelopen jaar heeft de gemeente maar twee keer een tent weggehaald. De gemeente grijpt de laatste tijd minder snel in bij tenten. Burgemeester Halsema zegt in de brief aan de gemeenteraad dat het lastig is om snel een tent te verwijderen, omdat die bestuursrechtelijk als woning wordt gezien. ‘De handhaver moet de identiteit eerst achterhalen en daarna bestuursdwang opleggen aan de dak- of thuisloze. Daar zit een doorlooptijd van drie tot vier weken aan vast.’ 

‘Tentenkamp’

Wel haalden handhavers elf keer verblijfssporen weg: spullen waar de dak- of thuisloze naartoe terugkomt. Volgens Halsema kunnen daklozen echter snel weer nieuwe spullen of een tent verkrijgen en opnieuw plaatsen. Een boete voor buiten slapen wordt niet meer gegeven aan daklozen omdat dit er niet toe leidt dat ze in het vervolg niet meer buiten slapen. Bij een zorgelijke situatie kunnen agenten, handhavers of burgers de GGD bellen. 

Italiaander zegt dat bewoners hebben aangegeven zich niet meer veilig te voelen in het park, bij het uitlaten van hun hond of een wandeling in de buurt. Het JA21-lid spreekt van een heus ’tentenkamp’. Voorlopig zegt Halsema niet expliciet toe handhaving te vermeerderen. ‘Handhavers controleren het park en omgeving met regelmaat en treden handhavend op waar nodig. Indien nodig wordt er extra ingezet om overlast te verminderen door het inschakelen van zorgpartners die ervaring hebben met de doelgroep.’

Read More