Het Verkeer heeft een primeur en mag alvast een kijkje nemen in de gloednieuwe verkeerscentrale. Deze vervangt de huidige verkeerscentrale aan de Dijksgracht en opent dit najaar. In de centrale houdt de verkeersleiding 24 uur per dag het verkeer en de tunnels in de stad in de gaten.
Als we het nieuwe pand binnenkomen valt vooral op hoeveel groter het is dan de huidige centrale aan de Dijksgracht. ”De centrale aan de Dijksgracht is te klein en verouderd”, legt omgevingsmanager tunnelprojecten Krista Konijn uit. ”En niet alleen het gebouw is verouderd, ook de wijze waarop de verkeersleiding de tunnels bedient. Met deze nieuwe verkeerscentrale, waarin de nieuwste technologie is verwerkt, zijn we klaar voor de toekomst.”
Spaarndammertunnel dicht
In de verkeerscentrale worden de vijf Amsterdamse tunnels dag en nacht in de gaten gehouden. Voordat de nieuwe centrale in gebruik kan worden genomen moeten deze tunnels eerst aangesloten worden op de centrale. De Michiel de Ruijtertunnel en de Piet Heintunnel zijn al aangesloten.
Om de Spaarndammertunnel aan te kunnen sluiten moet eerst de bediening van de tunnel vernieuwd worden. Daarom gaat de tunnel vanaf woensdag 24 juni tien dagen dicht. Autoverkeer wordt omgeleid via de Haarlemmerweg. ”Woon je aan de oostkant van het centrum, neem dan de IJ-tunnel of de Piet Heintunnel naar de A10”, legt Konijn uit. De afsluiting duurt tot vrijdag 3 juli 23.59 uur. Kijk hier voor meer informatie over de afsluiting.
Ventilatie en verlichting
De IJ-tunnel en de Arenatunnel gaan volgend jaar zomer voor een langdurige periode dicht. ”We gaan dan veel oude technische systemen vernieuwen zoals de ventilatie en verlichting. En dan kunnen ze ook op het nieuwe bedieningssysteem worden aangesloten”, vertelt Konijn. ”Ze gaan dit najaar al wel over naar de nieuwe verkeerscentrale, maar dan nog op het oude systeem”, sluit Konijn af.